Vážení rodiče, prarodiče, žáci a podporovatelé naší školy,
příští týden se i my připojíme k vyjádření hrubého nesouhlasu se způsobem nakládání s myšlenkami a vizemi ve školství, které si pro děti přejeme.
Každý z našeho týmu pracuje s dětmi lehce odlišným způsobem, ale všichni s odhodláním poskytnout dětem co nejkvalitnější možnosti vzdělávání a seberozvoje.
Aktuální kroky Ministerstva školství toto naše snažení zcela hatí nekoncepčními, nelogickými kroky.
Cítíme určitou „zradu“. Roky se naše země snaží uvolnit jistou zkostnatělost školství, přiblížit se modernímu světu ve smyslu podpory potřeb dětí a současného fungování světa. Ministerstvo podporovalo prvky k tomu směřující – otevírat školu všem dětem s ohledem na nutnost poskytnout jim dopomoc, kterou není možné dát jedním učitelem ve velké třídě; orientovat se na strategii vzdělávání 2030+; zařazovat specializované hodiny, „půlené“ hodiny, kdy se dětem dostává lepší nabídky a podpory než ve třicetihlavé třídě, přičemž výuka je efektivnější a vztah k učení je mnohem hlubší, přirozenější.
V současných třídách je mnoho dětí potřebujících pro pohodu svou i spolužáků specializovanou pomoc druhých pedagogů, asistentů, psychologů a speciálních pedagogů. Tito pomáhají vytvářet bezpečné, stabilní prostředí a pohodu ve škole. Dávají konečně učitelům možnost věnovat se dětem individuálněji, podporovat specifické osobní předpoklady a na nich stavět. Zpřístupňují uplatnění moderních a efektivních metod, které s 28 dětmi a jedním učitelem ve třídě realizovat nelze.
Všechny tyto možnosti se s realizací nových návrhů Ministerstva školství zastaví. Nechceme se vracet do systému přeplněných tříd, kde na otázky dětí a studentů, přirozené učení, bádání, ověřování a individualizaci není prostor, jen proto, že stát považuje vzdělávání budoucích tahounů onoho státu – nyní ještě nedospělých – za problém s nízkou prioritou, kde lze podporu ubírat, namísto přidávat.
Není nám jedno ani snižování kvality zabezpečení chodu škol nepedagogickými pracovníky. Škola, která si nemůže dovolit kvalitní zdravou jídelnu a špičkově udržované prostředí neposkytuje tak dobré podmínky pro příjemné učení a samotnou pohodu žáků, jako škola, která nemusí řešit, zda jí vyjdou prostředky na úklid, topení, toaletní papír nebo zda může nabídnout žákům hodnotný zdravý oběd a svačinu.
Věříme, že vzdělávání – kvalitní, pohodové, s utvářením vztahu k němu samotnému – je po rodině tím nejdůležitějším kamenem, na němž lze pro každého člověka postavit spokojený a šťastný život.
Šetření a zpátečnictví zde, podle našeho názoru, rozhodně není na místě.
Proto se 27. 11. 2023 připojíme k celostátní stávce škol. Nemáme z toho radost. Nechceme si brát neplacené volno. Chceme stát ve třídě u “svých“ dětí a dávat jim to nejlepší, co dokážeme. To však ani při největší snaze a oddanosti svému milovanému povolání nezvládneme, pokud nám naše vlastní vedení blokuje cestu v samém nastavení systému.
Věříme, že nás podpoříte. Děkujeme za pochopení. ❤️
Za vedení školy a kolektiv
Mgr. Boris Mičánek – zástupce ředitele